Toe aan een nieuwe, vruchtbare bodem voor jouw team?

,
Nieuwe vormen, met meer zintuigen, meer patroon doorbraak…
Zoals in de blogreeks al aangekondigd, laten we vandaag een team zien met wie we op een andere manier aan het werk zijn gegaan.

Vorig jaar april, nam Mariska Broekman dit onderwijsteam mee naar de Vinca tuin in Olst.
Het team wilde elkaars kwaliteiten graag meer benutten en aan de slag met hun eigen diversiteit. Het team vertegenwoordigde veel verschillende meningen en visies. Er was al heel wat gesproken en gezucht: ”Hoe komen we meer op één lijn?”. De uitdaging en wens daarbij was het verlangen van de student goed te bedienen. Dat was direct ook het beste uitgangspunt om met elkaar te verbinden. De passie, de zorgzaamheid en de gedrevenheid voor de doelgroep. De leidraad, de essentie waarvoor je het met elkaar doet.

De tuin fungeert hierbij als grote helper. De zintuigen gaan aan. Er is letterlijk ruimte. Mensen komen in een andere laag, meer ontspannen, meer in het hier en nu. Samen met Vinca begeleidt Menskracht dit proces.
   We zijn aan de slag gegaan met oud zeer opruimen. ”Wat, uit het oude, moet gezien worden om het nieuwe te kunnen doen?” was een van de vragen die we met symbolen uit de tuin onder de loep hebben genomen.
Symbool was onder andere de snoeischaar. Deze was te fanatiek ingezet en daar zat een zere plek met een aantal collega’s. Vernieuwing gaat soms te hard en te ruw, dat voelt als kaalslag, in plaats van een bodem opbouwen met rijke voeding, zodat er weer gegroeid kan worden.
Eer het oude! En neem het mee naar het nieuwe
Nu, in 2023, komt Mariska terug bij de inmiddels nieuwe doorgegroeide opleidingsmanager van dit team. Ze houden een interview en Mariska vraagt haar wat haar is bijgebleven van de dag in de tuin en wat ze het meest waardevol vond.
Opleidingsmanager: ”In dit natuurstuk voel je je fysieke gedeelte veel beter. Er is letterlijk ruimte en afstand”.
Wat vond je van de opstellingen?
”De tuin en de opstellingen en manier van begeleiden brengt heel snel patronen in beeld. Daar begint het mee. Sommige patronen hoef je ook niet te doorbreken. We kwamen er bijvoorbeeld achter dat een aantal ook heel helpend zijn. Door een symbool uit te zoeken voor de student zie je letterlijk welk ‘beeld’ iedereen heeft. Daar zie je ook energie en zin met elkaar”.
Mariska bevestigt: ”Met praten beland je eerder in de aannames of te denken dat je het wel weet?”
Opleidingsmanager: ”Ja, deze vorm leent zich om lastige dingen zichtbaar te maken en daardoor op een luchtige manier bespreekbaar te maken. Dit moet gewoon gebeuren, anders kan je niet verder. Daar hebben we een grote slag in gemaakt”.
Mariska: ”En mooi ook, want jij had in de tuin precies de functie tussen de leider en het team. Je was toen al aan het vertalen”.
Opleidingsmanager: ”Ja, ik weet dat ik op de teamdag echt bewust het voortouw nam. Ik dacht; “We moeten dingen open breken.”
Wat dat betreft ben ik op een hele natuurlijke manier leider geworden van dit team. Er is daarna ook best nog wel wat veranderd doordat er een aantal mensen weggingen en bij kwamen. Daardoor verandert het systeem ook weer”.
Mariska: ”Door jouw type leiderschap; direct, oplossingsgericht met humor en verbindend kan ik me ook voorstellen dat het team weer verder kon groeien”.
Opleidingsmanager: ”Ja, we hebben stappen gezet in de klassieke onderwijsvorm dat je het allemaal alleen moet doen. Je hebt elkaar echt nodig door samen te werken en over grenzen te kijken”.
Mariska: ”Je straalt veel plezier uit in deze functie”.
De opleidingsmanager lacht en spreek ambitieus: ”Ja en het plafond is nog lang niet bereikt!”.