Behandel de ander NIET zoals jezelf behandeld wilt worden

Klinkt dat gek? Behandel de ander niet zoals jezelf behandeld wilt worden. Het klinkt mij vreemd in de oren op het moment dat ik dit voor het eerst hoor. Maar in dit geval doe je jezelf er een voordeel mee. Ik leg je graag uit waarom.

Stel je voor… Je geeft een collega feedback over haar werkzaamheden. Ik ga er vanuit dat je dit doet vanuit een goede intentie. En misschien doe je dit zelfs wel netjes via de feedbackregels. Hoe de collega dit oppakt ligt daarna niet meer in jouw handen. Dingen als jouw intonatie, non verbale communicatie, timing of woorden kunnen worden geïnterpreteerd. Het klinkt misschien wat deprimerend, maar de boodschap komt zelden precies over zoals jij bedoelt. Door je aan te passen op de gedrags -en communicatiestijl van de ander ga je effectiever communiceren. Dan is het alleen wel handig om te weten wat het gedrags -en communicatiestijl is van de persoon tegen over je. Wanneer je dit achterhaalt verbind je je makkelijker met deze persoon.

Toch nog even terug naar de titel. Komt het je bekent voor als ik zeg: “Behandel de ander zoals jezelf behandeld wilt worden?” Veel van ons zijn zo opgevoed. Het is netjes, een goed advies! Maar werkt het echt zo? Ja en nee. Je kan dit toepassen op het moment dat je spreekt met iemand die precies is zoals jij. Maar dan is het zoeken geblazen naar mensen die precies zo vinden, denken en handelen zoals jij. Dan geldt dit advies zeker! Op alle andere momenten werkt dit advies niet. Dan mag je je aanpassen op de gedrags -en communicatiestijl van de ander.

Ik geef je kort een aantal tips hoe je het beste kan omgaan met verschillende gedrags -en communicatiestijlen. Er valt veel meer over te vertellen natuurlijk, maar bij deze een tipje van de sluier:

  • Dominant: Zeg waarop het opstaat, kom met resultaten en draai er niet omheen
  • Invloedrijk: Maak verbinding, vraag hoe het gaat, wees positief en kom daarna pas to the point
  • Consciëntieus: Vertel waarom je iets wilt weten, houd het feitelijk
  • Sociaal: Vertel hoe je iets voor elkaar wilt krijgen. Zorg voor een fijne sfeer en ga niet te snel.

Hoe meer inzicht je hierin krijgt hoe effectiever je communiceert met jouw collega, vrienden of familie. Maar het start natuurlijk bij het begrijpen van jouw eigen gedrags -en communicatiestijl!