Van Deutsche Bank naar Buckaroo, van pak naar spijkerbroek en Nike’s

Jan Michiel: “Door de Talentencheck heb ik de puzzel weten te leggen. Kijk naar jouw puzzelstukjes, trek de tijd uit voor je onderzoek en ga netwerken!”

 

In februari 2018 begeleid ik Jan Michiel voor de Talentencheck in 1 dag. Wanneer ik hem spreek is hij sinds 2011 werkzaam voor de Deutsche Bank, waar hij verschillende functies heeft bekleed en nu in de functie van global projectmanager werkzaam is.

Jan Michiel kwam met een aantal vragen naar de loopbaandag toe, zoals: ‘Waar krijg ik nu eigenlijk energie van?’, ‘Welke stappen kan ik het beste ondernemen om mijn kwaliteiten te benutten?’ en ‘Hoe maak ik optimaal gebruik van mijn netwerk?’.

Als we terugblikken in wat hij in zijn oorsprong al deed, omschrijft hij: “Als kind was ik al ondernemend. Ik maakte dingen en verkocht dit aan de deur. Ik ben daarnaast rationeel en bereid me altijd goed voor”. Het ondernemende zie je terug in zijn CV, zoals; actief bij studentenverenigingen geweest, stage gelopen in Barcelona, vrijwilligerswerk gedaan in Zuid Amerika. Bij de Deutsche Bank mist hij het innoverende en informele. Ook is er flink bezuinigd, waardoor er weinig ontwikkelbudget is.

Op zijn DISC voorkeuren onderzoek scoort Jan Michiel hoog op C en deels op S, dit betekent voorkeur voor consciëntieus. Hij krijg veel complimenten over goede voorbereiding, kennis en kunde. Ook houdt iemand met een hoge C vaak van puzzels oplossen en complexiteit. Met het stabiel sociale (S), plant hij goed, organiseert en maakt hij contact met klanten. De D (dominantie) ligt net iets onder de lijn, hiermee zoekt hij uitdaging.

Aan het eind van de dag komen we bij de vertaling. Jan Michiel gaat op zoek naar bedrijven die ondernemende, informele MKB cultuur hebben, die agile werken. Ook wil hij een kijkje nemen in de foodindustrie en bij platforms die eten aanbieden en bezorgen.

 

Na de Talentencheck… wat gebeurde er toen?

Op 9 maart 2018 krijg ik een mailtje van Jan Michiel binnen: “Hi Mariska, nogmaals dank voor de zeer informatieve dag en de handvatten om nu verder te gaan. Heb inmiddels al een paar koffie dates achter de rug. Toevallig ga ik vanavond ook met een oud huisgenoot eten die zelf ook een soortgelijke stap heeft gezet een paar jaar geleden”.

Dik een jaar later, op 10 mei 2019, krijg ik het volgende mailtje binnen: “We zijn inmiddels ruim een jaar later, maar ik wilde je toch even een update geven. De zoektocht is namelijk geslaagd! Ben afgelopen februari begonnen bij Buckaroo (payment service provider) in Utrecht. Kleine club (werken 67 personen) met korte lijntjes, veel innovatie en goede positieve sfeer. Heeft wel even geduurd maar dan heb je ook wat. Ik ben met heel veel mensen koffie gaan drinken en heb verschillende gesprekken gevoerd bij zowel grote als kleine bedrijven. Maar wat er eigenlijk ook al uit testen kwam, pas ik beter bij een klein bedrijf. Wat ik nu doe is compleet het tegenovergestelde van Deutsche Bank. Heb er nog geen seconde spijt van. Ik dacht ik wilde je dat toch even laten weten.

Nogmaals dank voor het verslag en de hulp bij de zoektocht naar de volgende stap in mijn carrière. Met vriendelijke groet, Jan Michiel van Geuns”.

Naar aanleiding van zijn mail, vraag ik of ik hem mag interviewen en portretteren. Op 21 juni plannen we het interview. Jan Michiel vertelt direct: “Mijn werkplezier is weer teruggekomen, het is een klein informeel bedrijf en past veel beter bij dingen die ik belangrijk vind. Ik ben blij dat ik de stoute schoenen heb aangetrokken”.

 

Over stoute schoenen aantrekken gesproken, hoe ben je te werk gegaan?

“Eerst heb ik heel breed gekeken”, vertelt Jan Michiel, “Zo heb ik bijvoorbeeld de foodbranche onder de loep genomen. Ook dingen tegenkomen zoals bijvoorbeeld je eigen vooroordelen helpen in je proces. Ik dacht bijvoorbeeld dat salaris een probleem zou worden van het groot bedrijf naar het MKB, maar dat bleek mee te vallen.

Met oud-huisgenoten gaan we nog jaarlijks naar Groningen. Daar gaf ik aan dat ik zo klaar was met de financiële dienstverlening. Een oud-huisgenoot van mij zette daar vraagtekens bij en gaf aan dat ik de hele branche niet hoefde af te sluiten, maar dat het verder kijken was dan de bankwereld alleen.

Ik ben heel veel kopjes koffie gaan drinken via mijn netwerk. Hier leerde ik van, ook door naar bedrijven te gaan waar ik ervoer, dit is het niet. Telkens werk je aan je eigen beeldvorming.

Het proces naar een nieuwe baan heeft al met al een jaar geduurd. De tijd nemen is voor mij waardevol gebleken, ook niet te snel genoegen nemen met wat op je afkomt! Ik ben erg kritisch geweest en heb mijn gevoel ingezet, ik ga niet een overstap maken puur om wat anders te hebben.

Wat me geholpen heeft is hier transparant over te zijn bij de Deutsche Bank. Die transparantie werd gewaardeerd, dat zorgde bij mij voor opluchting”.

 

Hoe ging je overstap?

“Dat weet ik nog goed” lacht Jan Michiel: “Ik begon bij Buckeroo op een vrijdag en het had flink gesneeuwd dus het was een uitdaging om er te komen. De eerste maanden kosten veel energie, na een maand of 3 zat ik weer goed in mijn rol.

Doordat het een relatief klein MKB bedrijf is, is de snelheid en slagkracht groot. Het is ondernemender en informeler. Precies wat ik graag wilde. Soms moet ik even alles laten vallen om te anticiperen op onverwachtste zaken, mijn agenda is nog steeds wel gepland, maar is niet meer zo voorspelbaar. Ik onderhoud veel contacten met andere bedrijven en bezoek seminars. Met de banken heb ik nu van de andere kant veel contact, mijn werkervaring maakt dat ik snel kan doorgronden en makkelijk samenwerk.

We hebben veel contact met elkaar. We lunchen iedere dag met elkaar en één keer per maand gaan we met iedereen die zin heeft zaalvoetballen. Vlakbij kantoor zit een fitnesschool waardoor je ook vaak met je collega’s gaat sporten. Wat ook heerlijk is, is dat ik in een spijkerbroek met Nike’s naar mijn werk ga. De pakken zijn inmiddels uit mijn kledingkast verdwenen!”.

 

Hoe kijk je terug op de Talentencheck?

“Nou.. allereerst bracht de Talentencheck in 1 dag mij dat alle puzzelstukjes bij elkaar kwamen tot een totaalplaatje. In eerste instantie was ik best sceptisch. Gaan we natuurlijk de hele dag van die testjes doen, dacht ik. Toch is alles uitgekomen. Wat voor mij echt belangrijk was zit nu in mijn nieuwe job!”.

 

Tot slot.. wat is je advies?

“Het advies aan anderen, met een soort gelijke situatie? Focus je niet te veel op bestaande vacatures! 80% is niet bekend. Kijk goed naar je netwerk, gebruik LinkedIn ook naar je 2e en 3e link en laat je introduceren. Neem tijd voor je zoektocht, net zo lang totdat het klopt. Ik voelde meteen dat het goed zat bij dit bedrijf! Besef ook de meeste mensen vinden het echt leuk met passie wat over hun werk te vertellen. Wees dus niet te snel bezwaard om een kop koffie te gaan drinken!”

 

Door Mariska Broekman