Loopbaanportret: In beweging

Jan Marc Nieuwenkamp, opleidingsmanager Drenthe College

Een gedreven, lerend mens met topsport achtergrond & mentaliteit

“Door de DISC ben ik mij bewust geworden van andere kwaliteiten’’

 

Twee jaar geleden begeleidde ik namens Menskracht het interne LOB trainersteam (loopbaanbegeleidersteam) van het Drenthe College in Assen. Daar ontmoette ik Jan Marc Nieuwenkamp, die deel uitmaakte van dat team. Vandaag ontmoeten we elkaar voor dit interview, waarin we stil zullen staan bij de mooie stappen die Jan Marc in zijn loopbaan heeft gezet. Laten we eens beginnen bij wat er gebeurde tijdens de begeleiding van het LOB trainersteam.

 

D, I, S of C?!

Om de samenwerking van het trainingsteam onder de loep te nemen hebben we het DISC gedragsvoorkeuren onderzoek ingezet. Jan Marc scoorde op de D en de S. Dat betekent dat hij met D (dominant en actie gericht) de grote lijnen neer kan zetten, een visie, beslissingen durft te nemen en houdt van uitdagingen en presteren. Met zijn S (sociaal/stabiel) verbindt hij met de mens, kan hij zich verplaatsen, vindt hij het leuk met en in een team te werken en kan hij zaken meer procesmatig en stapsgewijs neerzetten. In het trainersteam hield Jan Marc zich dikwijls in. Terwijl “D” gedrag wel nodig was om beslissingen te nemen en er voor te gaan. De DISC bood snel inzicht en een kapstok.

Jan Marc houdt van nieuwe dingen. De bewustwording van de D als zijn voorkeur, als moeiteloos gedrag, gaf een positieve impuls. Vóór de zomervakantie solliciteerde hij als Opleidingsmanager voor twee opleidingen en… werd aangenomen. “Ik heb nooit gedacht aan een leidinggevende functie binnen een school” lacht Jan Marc, “De complexiteit leek me lastig. Het gevoel tussen medewerkers en management te zitten weerhield me”.

Naast de bevestiging voor leiderschap gebeurde er nog iets waarvoor Jan Marc interesse kreeg. “Bij het Drenthe College is er een kanteling aan de gang. Teams Aan ZET. Eindelijk krijgen we weer meer autonomie in het onderwijs. Er volledig voor gaan, je verantwoording nemen! Teams verder helpen in het nemen van deze verantwoordelijkheid, samen keuzes maken , heldere feedback geven en autonomie stimuleren dat zijn elementen waar ik me graag voor inzet”.

 

De achtergrond van deze nieuwe leider

Jan Marc heeft lang bij de opleiding Sport en Bewegen gewerkt. Hier heeft hij altijd affiniteit mee gehad. Van zijn 14e tot en met zijn 21ste heeft Jan Marc op topniveau geschaatst. De Olympische spelen knipoogden hem toe. Door fysieke klachten was hij gedwongen om te stoppen. Met weemoed kijkt hij terug: “Schaatsen heeft mij gevormd, hierdoor heb ik zelfvertrouwen ontwikkeld”. De topsportmentaliteit merk je in zijn dagelijks functioneren: in principe gaat hij voor goud.  “Ik breng mezelf altijd in situatie waar ik zelf ook leer, mijn ambitie is dat ik mezelf altijd mag uitdagen”.

Jan Marc vertelt dat hij helemaal niet “zo’n schooltype” was. “Dat ik later zelf op een school ging werken, verbaast me nog steeds” zegt hij lachend. “Ik ben vroeger naar het CIOS gegaan. Daar kwam het pas; mijn intrinsieke motivatie. Ik ging mijn eigen keuzes maken en wilde de beste sporter zijn. Ik was schaatser en studeerde af als tennisleraar”.

Tennisleraar, dat was in eerste instantie zijn functie na de CIOS. Daarna deed Jan Marc van allerlei uitstapjes naar andere organisaties. Hij heeft via een sponsor acquistiewerk gedaan (“Domste keuze uit mijn loopbaan; paste totaal niet en ging met buikpijn naar het werk”), hij is 3 jaar intercedent geweest bij Start, maar ging toch de sport missen. Jan Marc ging in Groningen sportmanagement studeren en begeleidde een tijd schaatsers naar de top.

 

Mensen in beweging zetten

Via de jongeren die hij begeleidde leerde hij een vader kennen die bij het Drenthe College werkte. Jan Marc vond het een leuke omgeving en solliciteerde in 2006. 12 jaar heeft hij bij Sport en Beweging gewerkt. Hij volgde een LOB cursus, deed een opleiding Video Interactie Begeleiding en stelde vast dat het coachen toch wel erg leuk was.

Wat is de link tussen topsport en het begeleiden van ROC leerlingen? “Veel kan ik kwijt in de begeleiding. Doelen stellen is hetzelfde, ook het geven van feedback, autonomie en vertrouwen. Alleen de intrinsieke motivatie is voor sommige studenten anders’’.

Waar ligt de focus van Jan Marc voor het aankomende jaar? Het draaien met 2 teams in de functie van Opleidingsmanager. “Kijken waar mijn eigenheid zit in de complexiteit”. Alsof 2 teams nog niet genoeg zijn, is Jan Marc ook nog actief lid van het LOB trainersteam. Zij trainen hiermee alle collega’s die LOB geven.

 

Opgemaakt door Mariska Broekman

Juni 2019